Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában
Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában
Napjainkban számos területen találkozhatunk a másság elfogadásának igényével és gyakorlatával, az akadálymentesítés különböző formáival, a tolerancia kiemelt szerepével. Nincs ez másként a nevelési - oktatási intézmények esetében sem. Mi, pedagógusok évek óta fontos feladatunknak tekintjük a gyermekek és szüleik szemléletének formálását, az érzékenyítő hatások, tevékenységek bevezetését nevelő munkánkba.
Napi nevelőmunkánk során személyes példánkkal közvetítettük a gyermekek és szüleik felé a másság elfogadásának fontosságát. Ugyanakkor úgy éreztük, hogy a folyamatosan képviselt empátián kívül szükség lenne kiemelten is foglalkozni az érzékenyítés gyakorlatával.
Tagóvodánk nevelőtestülete 2019-ben úgy határozott, hogy a következő nevelési évtől minden évben csoportjainkban megvalósítunk egy 2 hetes projektet az érzékenyítés témakörében, valamint 2 évente egy tematikus érzékenyítő délelőttöt szervezünk az óvoda gyermekei részére.
2024. január 24-én, immár 3. alkalommal Mindannyian mások vagyunk címmel érzékenyítő délelőttöt tartottunk tagóvodánkban.
Az épület 5 csoportszobájában és a tornateremben játékos tevekénységeket szerveztünk, melyeken forgószínpad szerűen, 20 perces foglalkozásokon vettek részt csoportjaink gyermekei és az őket kísérő óvodai munkatársaink.
A hat tevékenység hat fogyatékosság megtapasztalására tett kísérletet. Óvodapedagógus kollégáim és meghívott vendégeink játékos tevékenységeken keresztül éreztették meg a gyerekekkel, milyen nehézségekkel kell szembenézniük a fogyatékkal élőknek.
Első állomásunkon kézjelekkel kísért mesefilmet valamint egy rajzfilmet néztek meg a gyerekek a társadalmi kirekesztettségről /A rút kiskacsa/. A nagycsoportosok egy ismeretterjesztő rajzfilm segítségével tudhattak meg többet az autizmussal élő emberekről. A gyerekek beszélgetést követően megértették a többiektől való különbözőség érzését, a másság elfogadásának jelentőségét.
Második állomásunkon a látássérültségben rejlő nehézségekkel és lehetőségekkel ismerkedtek meg a gyerekek. Vendégünk volt Karvai Sándor és felesége, Anita, akik látássérültként élik mindennapjaikat. Személyes példájuk, életükről szóló történeteik és a közös, játékos tevékenységek során bepillanthattak a gyerekek a látássérült emberek életébe.
Harmadik állomásunkon a mozgásfogyatékosság egy speciális fajtáját, a végtaghiánnyal élők nehézségeit élhették át a gyerekek. Képzőművészeti alkotásokat néztek meg a szájjal, lábbal festő művészek munkáiból. Majd egy mese meghallgatását követően kipróbálhatták a gyerekek a szájjal festést, így közvetlen tapasztalatokat szereztek a szájjal alkotás nehézségéről.
Negyedik állomásunkon a mozgásfogyatékossággal élők helyváltoztatásának nehézségeit tapasztalták meg a gyerekek. Janovics Rita és Beke Viktor kerekes székes, para-sportoló vezetésével együtt táncoltak, énekeltek a csoportok. Kipróbálhatták a gyerekek a méretükhöz igazodó kerekes széket. Ha kérték, segítették egymást, megtapasztalták a gyerekek a segítségadás örömét!
Ötödik állomásunkon a kutyás terápián vettek részt gyermekeink. Személyes félelmeiket, szorongásaikat győzhették le Varga Zsófi, terapeuta és Bejgli kutyus segítségével. Rövid idő alatt sikerült összebarátkozniuk a kutyussal gazdája szakszerű útmutatása alapján. A kutyás terápia eredményessége ismét beigazolódott, érdemes lenne a jövőben rendszeresen használni nevelő munkánkban.
Hatodik állomásunkon a hallásfogyatékosságról szereztek tapasztalatokat a gyerekek. Különleges lehetőség volt két hallássérült fiatallal találkozniuk, Feszt Detti és Fűrész Attila voltak vendégeink ezen a délelőttön. Irányításukkal, segítségükkel alapvető elemeket tanulhattak meg a gyerekek a jelnyelvből. Hallókészülékekkel ismerkedtek meg a gyerekek, mesét hallgattak jelnyelvvel kiegészítve. Meghatározó tapasztalat volt a gyerekek számára, hogy a sérültek segítették az épeket, hiszen ők jobban tudták a jelnyelvet, jobban ismerték a hallókészülékeket.
Az érzékenyítő délelőtt tevékenységei tervezetten, célirányosan, játékosan, tevékenységközpontúan, közvetlen tapasztalatszerzés útján hatottak a gyermekek személyiségére. Erősen és pozitívan formálták érzéseiket, attitűdjüket. A gyerekek személyes élményeik által élték át a fogyatékkal élő emberek akadályozottságának fizikai és lelki folyamatait. Tapasztalataik megváltoztathatják, pozitív irányba terelhetik a gyerekek és szüleik hozzáállását a fogyatékkal élő emberekhez.
array(14) {
["id"]=>
string(3) "297"
["url"]=>
string(50) "erzekenyito-delelott-a-zeo-kerekgyarto-tagovodaban"
["body"]=>
string(8019) "<p><strong><em>Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában</em></strong></p>
<p> </p>
<p>Napjainkban számos területen találkozhatunk a másság elfogadásának igényével és gyakorlatával, az akadálymentesítés különböző formáival, a tolerancia kiemelt szerepével. Nincs ez másként a nevelési - oktatási intézmények esetében sem. Mi, pedagógusok évek óta fontos feladatunknak tekintjük a gyermekek és szüleik szemléletének formálását, az érzékenyítő hatások, tevékenységek bevezetését nevelő munkánkba.</p>
<p> </p>
<p>Napi nevelőmunkánk során személyes példánkkal közvetítettük a gyermekek és szüleik felé a másság elfogadásának fontosságát. Ugyanakkor úgy éreztük, hogy a folyamatosan képviselt empátián kívül szükség lenne kiemelten is foglalkozni az érzékenyítés gyakorlatával.</p>
<p>Tagóvodánk nevelőtestülete 2019-ben úgy határozott, hogy a következő nevelési évtől minden évben csoportjainkban megvalósítunk egy 2 hetes projektet az érzékenyítés témakörében, valamint 2 évente egy tematikus érzékenyítő délelőttöt szervezünk az óvoda gyermekei részére.</p>
<p> </p>
<p>2024. január 24-én, immár 3. alkalommal <strong><em>Mindannyian mások vagyunk címmel</em></strong> érzékenyítő délelőttöt tartottunk tagóvodánkban.</p>
<p>Az épület 5 csoportszobájában és a tornateremben játékos tevekénységeket szerveztünk, melyeken forgószínpad szerűen, 20 perces foglalkozásokon vettek részt csoportjaink gyermekei és az őket kísérő óvodai munkatársaink.</p>
<p>A hat tevékenység hat fogyatékosság megtapasztalására tett kísérletet. Óvodapedagógus kollégáim és meghívott vendégeink játékos tevékenységeken keresztül éreztették meg a gyerekekkel, milyen nehézségekkel kell szembenézniük a fogyatékkal élőknek.</p>
<p><strong>Első állomásunkon</strong> kézjelekkel kísért mesefilmet valamint egy rajzfilmet néztek meg a gyerekek a társadalmi kirekesztettségről /A rút kiskacsa/. A nagycsoportosok egy ismeretterjesztő rajzfilm segítségével tudhattak meg többet az autizmussal élő emberekről. A gyerekek beszélgetést követően megértették a többiektől való különbözőség érzését, a másság elfogadásának jelentőségét.</p>
<p><strong>Második állomásunkon</strong> a látássérültségben rejlő nehézségekkel és lehetőségekkel ismerkedtek meg a gyerekek. Vendégünk volt Karvai Sándor és felesége, Anita, akik látássérültként élik mindennapjaikat. Személyes példájuk, életükről szóló történeteik és a közös, játékos tevékenységek során bepillanthattak a gyerekek a látássérült emberek életébe.</p>
<p><strong>Harmadik állomásunkon</strong> a mozgásfogyatékosság egy speciális fajtáját, a végtaghiánnyal élők nehézségeit élhették át a gyerekek. Képzőművészeti alkotásokat néztek meg a szájjal, lábbal festő művészek munkáiból. Majd egy mese meghallgatását követően kipróbálhatták a gyerekek a szájjal festést, így közvetlen tapasztalatokat szereztek a szájjal alkotás nehézségéről.</p>
<p><strong>Negyedik állomásunkon</strong> a mozgásfogyatékossággal élők helyváltoztatásának nehézségeit tapasztalták meg a gyerekek. Janovics Rita és Beke Viktor kerekes székes, para-sportoló vezetésével együtt táncoltak, énekeltek a csoportok. Kipróbálhatták a gyerekek a méretükhöz igazodó kerekes széket. Ha kérték, segítették egymást, megtapasztalták a gyerekek a segítségadás örömét!</p>
<p><strong>Ötödik állomásunkon</strong> a kutyás terápián vettek részt gyermekeink. Személyes félelmeiket, szorongásaikat győzhették le Varga Zsófi, terapeuta és Bejgli kutyus segítségével. Rövid idő alatt sikerült összebarátkozniuk a kutyussal gazdája szakszerű útmutatása alapján. A kutyás terápia eredményessége ismét beigazolódott, érdemes lenne a jövőben rendszeresen használni nevelő munkánkban.</p>
<p><strong>Hatodik állomásunkon</strong> a hallásfogyatékosságról szereztek tapasztalatokat a gyerekek. Különleges lehetőség volt két hallássérült fiatallal találkozniuk, Feszt Detti és Fűrész Attila voltak vendégeink ezen a délelőttön. Irányításukkal, segítségükkel alapvető elemeket tanulhattak meg a gyerekek a jelnyelvből. Hallókészülékekkel ismerkedtek meg a gyerekek, mesét hallgattak jelnyelvvel kiegészítve. Meghatározó tapasztalat volt a gyerekek számára, hogy a sérültek segítették az épeket, hiszen ők jobban tudták a jelnyelvet, jobban ismerték a hallókészülékeket.</p>
<p>Az érzékenyítő délelőtt tevékenységei tervezetten, célirányosan, játékosan, tevékenységközpontúan, közvetlen tapasztalatszerzés útján hatottak a gyermekek személyiségére. Erősen és pozitívan formálták érzéseiket, attitűdjüket. A gyerekek személyes élményeik által élték át a fogyatékkal élő emberek akadályozottságának fizikai és lelki folyamatait. Tapasztalataik megváltoztathatják, pozitív irányba terelhetik a gyerekek és szüleik hozzáállását a fogyatékkal élő emberekhez.</p>
"
["img"]=>
NULL
["active"]=>
string(1) "1"
["title2"]=>
string(62) "Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában"
["description"]=>
NULL
["when_published"]=>
string(10) "2024-02-19"
["short_body"]=>
string(0) ""
["main_contant_flag"]=>
NULL
["all_kindergarten_flag"]=>
NULL
["place"]=>
string(0) ""
["green_flag"]=>
string(1) "0"
["promotion"]=>
array(2) {
["prev"]=>
array(4) {
["title2"]=>
string(19) "Novemberi programok"
["img"]=>
NULL
["short_body"]=>
string(0) ""
["url"]=>
string(24) "kozelgo-programok-541489"
}
["next"]=>
array(4) {
["title2"]=>
string(11) "Almaszüret"
["img"]=>
NULL
["short_body"]=>
string(0) ""
["url"]=>
string(16) "szureti-mulatsag"
}
}
}