Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában

Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában

Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában

 

Napjainkban számos területen találkozhatunk a másság elfogadásának igényével és gyakorlatával, az akadálymentesítés különböző formáival, a tolerancia kiemelt szerepével. Nincs ez másként a nevelési - oktatási intézmények esetében sem. Mi, pedagógusok évek óta fontos feladatunknak tekintjük a gyermekek és szüleik szemléletének formálását, az érzékenyítő hatások, tevékenységek bevezetését nevelő munkánkba.

 

Napi nevelőmunkánk során személyes példánkkal közvetítettük a gyermekek és szüleik felé a másság elfogadásának fontosságát. Ugyanakkor úgy éreztük, hogy a folyamatosan képviselt empátián kívül szükség lenne kiemelten is foglalkozni az érzékenyítés gyakorlatával.

Tagóvodánk nevelőtestülete 2019-ben úgy határozott, hogy a következő nevelési évtől minden évben csoportjainkban megvalósítunk egy 2 hetes projektet az érzékenyítés témakörében, valamint 2 évente egy tematikus érzékenyítő délelőttöt szervezünk az óvoda gyermekei részére.

 

2024. január 24-én, immár 3. alkalommal Mindannyian mások vagyunk címmel érzékenyítő délelőttöt tartottunk tagóvodánkban.

Az épület 5 csoportszobájában és a tornateremben játékos tevekénységeket szerveztünk, melyeken forgószínpad szerűen, 20 perces foglalkozásokon vettek részt csoportjaink gyermekei és az őket kísérő óvodai munkatársaink.

A hat tevékenység hat fogyatékosság megtapasztalására tett kísérletet. Óvodapedagógus kollégáim és meghívott vendégeink játékos tevékenységeken keresztül éreztették meg a gyerekekkel, milyen nehézségekkel kell szembenézniük a fogyatékkal élőknek.

Első állomásunkon kézjelekkel kísért mesefilmet valamint egy rajzfilmet néztek meg a gyerekek a társadalmi kirekesztettségről /A rút kiskacsa/. A nagycsoportosok egy ismeretterjesztő rajzfilm segítségével tudhattak meg többet az autizmussal élő emberekről. A gyerekek beszélgetést követően megértették a többiektől való különbözőség érzését, a másság elfogadásának jelentőségét.

Második állomásunkon a látássérültségben rejlő nehézségekkel és lehetőségekkel ismerkedtek meg a gyerekek. Vendégünk volt Karvai Sándor és felesége, Anita, akik látássérültként élik mindennapjaikat. Személyes példájuk, életükről szóló történeteik és a közös, játékos tevékenységek során bepillanthattak a gyerekek a látássérült emberek életébe.

Harmadik állomásunkon a mozgásfogyatékosság egy speciális fajtáját, a végtaghiánnyal élők nehézségeit élhették át a gyerekek. Képzőművészeti alkotásokat néztek meg a szájjal, lábbal festő művészek munkáiból. Majd egy mese meghallgatását követően kipróbálhatták a gyerekek a szájjal festést, így közvetlen tapasztalatokat szereztek a szájjal alkotás nehézségéről.

Negyedik állomásunkon a mozgásfogyatékossággal élők helyváltoztatásának nehézségeit tapasztalták meg a gyerekek. Janovics Rita és Beke Viktor kerekes székes, para-sportoló vezetésével együtt táncoltak, énekeltek a csoportok. Kipróbálhatták a gyerekek a méretükhöz igazodó kerekes széket. Ha kérték, segítették egymást, megtapasztalták a gyerekek a segítségadás örömét!

Ötödik állomásunkon a kutyás terápián vettek részt gyermekeink. Személyes félelmeiket, szorongásaikat győzhették le Varga Zsófi, terapeuta és Bejgli kutyus segítségével. Rövid idő alatt sikerült összebarátkozniuk a kutyussal gazdája szakszerű útmutatása alapján. A kutyás terápia eredményessége ismét beigazolódott, érdemes lenne a jövőben rendszeresen használni nevelő munkánkban.

Hatodik állomásunkon a hallásfogyatékosságról szereztek tapasztalatokat a gyerekek. Különleges lehetőség volt két hallássérült fiatallal találkozniuk, Feszt Detti és Fűrész Attila voltak vendégeink ezen a délelőttön. Irányításukkal, segítségükkel alapvető elemeket tanulhattak meg a gyerekek a jelnyelvből. Hallókészülékekkel ismerkedtek meg a gyerekek, mesét hallgattak jelnyelvvel kiegészítve. Meghatározó tapasztalat volt a gyerekek számára, hogy a sérültek segítették az épeket, hiszen ők jobban tudták a jelnyelvet, jobban ismerték a hallókészülékeket.

Az érzékenyítő délelőtt tevékenységei tervezetten, célirányosan, játékosan, tevékenységközpontúan, közvetlen tapasztalatszerzés útján hatottak a gyermekek személyiségére. Erősen és pozitívan formálták érzéseiket, attitűdjüket. A gyerekek személyes élményeik által élték át a fogyatékkal élő emberek akadályozottságának fizikai és lelki folyamatait. Tapasztalataik megváltoztathatják, pozitív irányba terelhetik a gyerekek és szüleik hozzáállását a fogyatékkal élő emberekhez.

array(14) {
  ["id"]=>
  string(3) "297"
  ["url"]=>
  string(50) "erzekenyito-delelott-a-zeo-kerekgyarto-tagovodaban"
  ["body"]=>
  string(8019) "<p><strong><em>&Eacute;rz&eacute;keny&iacute;tő d&eacute;lelőtt a ZE&Oacute; Ker&eacute;kgy&aacute;rt&oacute; Tag&oacute;vod&aacute;ban</em></strong></p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Napjainkban sz&aacute;mos ter&uuml;leten tal&aacute;lkozhatunk a m&aacute;ss&aacute;g elfogad&aacute;s&aacute;nak ig&eacute;ny&eacute;vel &eacute;s gyakorlat&aacute;val, az akad&aacute;lymentes&iacute;t&eacute;s k&uuml;l&ouml;nb&ouml;ző form&aacute;ival, a tolerancia kiemelt szerep&eacute;vel. Nincs ez m&aacute;sk&eacute;nt a nevel&eacute;si - oktat&aacute;si int&eacute;zm&eacute;nyek eset&eacute;ben sem. Mi, pedag&oacute;gusok &eacute;vek &oacute;ta fontos feladatunknak tekintj&uuml;k a gyermekek &eacute;s sz&uuml;leik szeml&eacute;let&eacute;nek form&aacute;l&aacute;s&aacute;t, az &eacute;rz&eacute;keny&iacute;tő hat&aacute;sok, tev&eacute;kenys&eacute;gek bevezet&eacute;s&eacute;t nevelő munk&aacute;nkba.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Napi nevelőmunk&aacute;nk sor&aacute;n szem&eacute;lyes p&eacute;ld&aacute;nkkal k&ouml;zvet&iacute;tett&uuml;k a gyermekek &eacute;s sz&uuml;leik fel&eacute; a m&aacute;ss&aacute;g elfogad&aacute;s&aacute;nak fontoss&aacute;g&aacute;t. Ugyanakkor &uacute;gy &eacute;rezt&uuml;k, hogy a folyamatosan k&eacute;pviselt emp&aacute;ti&aacute;n k&iacute;v&uuml;l sz&uuml;ks&eacute;g lenne kiemelten is foglalkozni az &eacute;rz&eacute;keny&iacute;t&eacute;s gyakorlat&aacute;val.</p>

<p>Tag&oacute;vod&aacute;nk nevelőtest&uuml;lete 2019-ben &uacute;gy hat&aacute;rozott, hogy a k&ouml;vetkező nevel&eacute;si &eacute;vtől minden &eacute;vben csoportjainkban megval&oacute;s&iacute;tunk egy 2 hetes projektet az &eacute;rz&eacute;keny&iacute;t&eacute;s t&eacute;mak&ouml;r&eacute;ben, valamint 2 &eacute;vente egy tematikus &eacute;rz&eacute;keny&iacute;tő d&eacute;lelőtt&ouml;t szervez&uuml;nk az &oacute;voda gyermekei r&eacute;sz&eacute;re.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>2024. janu&aacute;r 24-&eacute;n, imm&aacute;r 3. alkalommal <strong><em>Mindannyian m&aacute;sok vagyunk c&iacute;mmel</em></strong> &eacute;rz&eacute;keny&iacute;tő d&eacute;lelőtt&ouml;t tartottunk tag&oacute;vod&aacute;nkban.</p>

<p>Az &eacute;p&uuml;let 5 csoportszob&aacute;j&aacute;ban &eacute;s a tornateremben j&aacute;t&eacute;kos tevek&eacute;nys&eacute;geket szervezt&uuml;nk, melyeken forg&oacute;sz&iacute;npad szerűen, 20 perces foglalkoz&aacute;sokon vettek r&eacute;szt csoportjaink gyermekei &eacute;s az őket k&iacute;s&eacute;rő &oacute;vodai munkat&aacute;rsaink.</p>

<p>A hat tev&eacute;kenys&eacute;g hat fogyat&eacute;koss&aacute;g megtapasztal&aacute;s&aacute;ra tett k&iacute;s&eacute;rletet. &Oacute;vodapedag&oacute;gus koll&eacute;g&aacute;im &eacute;s megh&iacute;vott vend&eacute;geink j&aacute;t&eacute;kos tev&eacute;kenys&eacute;geken kereszt&uuml;l &eacute;reztett&eacute;k meg a gyerekekkel, milyen neh&eacute;zs&eacute;gekkel kell szemben&eacute;zni&uuml;k a fogyat&eacute;kkal &eacute;lőknek.</p>

<p><strong>Első &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> k&eacute;zjelekkel k&iacute;s&eacute;rt mesefilmet valamint egy rajzfilmet n&eacute;ztek meg a gyerekek a t&aacute;rsadalmi kirekesztetts&eacute;gről /A r&uacute;t kiskacsa/. A nagycsoportosok egy ismeretterjesztő rajzfilm seg&iacute;ts&eacute;g&eacute;vel tudhattak meg t&ouml;bbet az autizmussal &eacute;lő emberekről. A gyerekek besz&eacute;lget&eacute;st k&ouml;vetően meg&eacute;rtett&eacute;k a t&ouml;bbiektől val&oacute; k&uuml;l&ouml;nb&ouml;zős&eacute;g &eacute;rz&eacute;s&eacute;t, a m&aacute;ss&aacute;g elfogad&aacute;s&aacute;nak jelentős&eacute;g&eacute;t.</p>

<p><strong>M&aacute;sodik &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> a l&aacute;t&aacute;ss&eacute;r&uuml;lts&eacute;gben rejlő neh&eacute;zs&eacute;gekkel &eacute;s lehetős&eacute;gekkel ismerkedtek meg a gyerekek. Vend&eacute;g&uuml;nk volt Karvai S&aacute;ndor &eacute;s feles&eacute;ge, Anita, akik l&aacute;t&aacute;ss&eacute;r&uuml;ltk&eacute;nt &eacute;lik mindennapjaikat. Szem&eacute;lyes p&eacute;ld&aacute;juk, &eacute;let&uuml;kről sz&oacute;l&oacute; t&ouml;rt&eacute;neteik &eacute;s a k&ouml;z&ouml;s, j&aacute;t&eacute;kos tev&eacute;kenys&eacute;gek sor&aacute;n bepillanthattak a gyerekek a l&aacute;t&aacute;ss&eacute;r&uuml;lt emberek &eacute;let&eacute;be.</p>

<p><strong>Harmadik &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> a mozg&aacute;sfogyat&eacute;koss&aacute;g egy speci&aacute;lis fajt&aacute;j&aacute;t, a v&eacute;gtaghi&aacute;nnyal &eacute;lők neh&eacute;zs&eacute;geit &eacute;lhett&eacute;k &aacute;t a gyerekek. K&eacute;pzőműv&eacute;szeti alkot&aacute;sokat n&eacute;ztek meg a sz&aacute;jjal, l&aacute;bbal festő műv&eacute;szek munk&aacute;ib&oacute;l. Majd egy mese meghallgat&aacute;s&aacute;t k&ouml;vetően kipr&oacute;b&aacute;lhatt&aacute;k a gyerekek a sz&aacute;jjal fest&eacute;st, &iacute;gy k&ouml;zvetlen tapasztalatokat szereztek a sz&aacute;jjal alkot&aacute;s neh&eacute;zs&eacute;g&eacute;ről.</p>

<p><strong>Negyedik &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> a mozg&aacute;sfogyat&eacute;koss&aacute;ggal &eacute;lők helyv&aacute;ltoztat&aacute;s&aacute;nak neh&eacute;zs&eacute;geit tapasztalt&aacute;k meg a gyerekek. Janovics Rita &eacute;s Beke Viktor kerekes sz&eacute;kes, para-sportol&oacute; vezet&eacute;s&eacute;vel egy&uuml;tt t&aacute;ncoltak, &eacute;nekeltek a csoportok. Kipr&oacute;b&aacute;lhatt&aacute;k a gyerekek a m&eacute;ret&uuml;kh&ouml;z igazod&oacute; kerekes sz&eacute;ket. Ha k&eacute;rt&eacute;k, seg&iacute;tett&eacute;k egym&aacute;st, megtapasztalt&aacute;k a gyerekek a seg&iacute;ts&eacute;gad&aacute;s &ouml;r&ouml;m&eacute;t!</p>

<p><strong>&Ouml;t&ouml;dik &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> a kuty&aacute;s ter&aacute;pi&aacute;n vettek r&eacute;szt gyermekeink. Szem&eacute;lyes f&eacute;lelmeiket, szorong&aacute;saikat győzhett&eacute;k le Varga Zs&oacute;fi, terapeuta &eacute;s Bejgli kutyus seg&iacute;ts&eacute;g&eacute;vel. R&ouml;vid idő alatt siker&uuml;lt &ouml;sszebar&aacute;tkozniuk a kutyussal gazd&aacute;ja szakszerű &uacute;tmutat&aacute;sa alapj&aacute;n. A kuty&aacute;s ter&aacute;pia eredm&eacute;nyess&eacute;ge ism&eacute;t beigazol&oacute;dott, &eacute;rdemes lenne a j&ouml;vőben rendszeresen haszn&aacute;lni nevelő munk&aacute;nkban.</p>

<p><strong>Hatodik &aacute;llom&aacute;sunkon</strong> a hall&aacute;sfogyat&eacute;koss&aacute;gr&oacute;l szereztek tapasztalatokat a gyerekek. K&uuml;l&ouml;nleges lehetős&eacute;g volt k&eacute;t hall&aacute;ss&eacute;r&uuml;lt fiatallal tal&aacute;lkozniuk, Feszt Detti &eacute;s Fűr&eacute;sz Attila voltak vend&eacute;geink ezen a d&eacute;lelőtt&ouml;n. Ir&aacute;ny&iacute;t&aacute;sukkal, seg&iacute;ts&eacute;g&uuml;kkel alapvető elemeket tanulhattak meg a gyerekek a jelnyelvből. Hall&oacute;k&eacute;sz&uuml;l&eacute;kekkel ismerkedtek meg a gyerekek, mes&eacute;t hallgattak jelnyelvvel kieg&eacute;sz&iacute;tve. Meghat&aacute;roz&oacute; tapasztalat volt a gyerekek sz&aacute;m&aacute;ra, hogy a s&eacute;r&uuml;ltek seg&iacute;tett&eacute;k az &eacute;peket, hiszen ők jobban tudt&aacute;k a jelnyelvet, jobban ismert&eacute;k a hall&oacute;k&eacute;sz&uuml;l&eacute;keket.</p>

<p>Az &eacute;rz&eacute;keny&iacute;tő d&eacute;lelőtt tev&eacute;kenys&eacute;gei tervezetten, c&eacute;lir&aacute;nyosan, j&aacute;t&eacute;kosan, tev&eacute;kenys&eacute;gk&ouml;zpont&uacute;an, k&ouml;zvetlen tapasztalatszerz&eacute;s &uacute;tj&aacute;n hatottak a gyermekek szem&eacute;lyis&eacute;g&eacute;re. Erősen &eacute;s pozit&iacute;van form&aacute;lt&aacute;k &eacute;rz&eacute;seiket, attitűdj&uuml;ket. A gyerekek szem&eacute;lyes &eacute;lm&eacute;nyeik &aacute;ltal &eacute;lt&eacute;k &aacute;t a fogyat&eacute;kkal &eacute;lő emberek akad&aacute;lyozotts&aacute;g&aacute;nak fizikai &eacute;s lelki folyamatait. Tapasztalataik megv&aacute;ltoztathatj&aacute;k, pozit&iacute;v ir&aacute;nyba terelhetik a gyerekek &eacute;s sz&uuml;leik hozz&aacute;&aacute;ll&aacute;s&aacute;t a fogyat&eacute;kkal &eacute;lő emberekhez.</p>
"
  ["img"]=>
  NULL
  ["active"]=>
  string(1) "1"
  ["title2"]=>
  string(62) "Érzékenyítő délelőtt a ZEÓ Kerékgyártó Tagóvodában"
  ["description"]=>
  NULL
  ["when_published"]=>
  string(10) "2024-02-19"
  ["short_body"]=>
  string(0) ""
  ["main_contant_flag"]=>
  NULL
  ["all_kindergarten_flag"]=>
  NULL
  ["place"]=>
  string(0) ""
  ["green_flag"]=>
  string(1) "0"
  ["promotion"]=>
  array(2) {
    ["prev"]=>
    array(4) {
      ["title2"]=>
      string(19) "Novemberi programok"
      ["img"]=>
      NULL
      ["short_body"]=>
      string(0) ""
      ["url"]=>
      string(24) "kozelgo-programok-541489"
    }
    ["next"]=>
    array(4) {
      ["title2"]=>
      string(11) "Almaszüret"
      ["img"]=>
      NULL
      ["short_body"]=>
      string(0) ""
      ["url"]=>
      string(16) "szureti-mulatsag"
    }
  }
}